Huis kopen / verkopen

Heeft u het huis van uw dromen gevonden? Of heeft u zojuist uw huis verkocht? Dan is het tijd voor champagne! Maar neem daarna even de tijd om de overdracht goed te regelen met betrekking tot onder andere de koopovereenkomst, hypotheekakte en leveringsakte. De medewerkers van Notariaat 't Suydevelt kunnen u daarmee helpen. Wij denken met u mee en wijzen u op de belangrijkste zaken die geregeld moeten worden.

Koopovereenkomst

Een probleemloze aankoop of verkoop van de woning begint bij een goede koopovereenkomst. Deze wordt vaak opgesteld door de makelaar of een andere adviseur die bij de koop betrokken is, maar een andere optie is om de koopovereenkomst door de notaris te laten opstellen. Natuurlijk wel in overleg met de (ver)koper en de makelaar, als u die heeft. Een koopovereenkomst is namelijk een juridisch document, waarvoor speciale kennis nodig is. De notaris, waar u toch al naartoe moet voor de overdracht, beschikt over die speciale kennis. Een bijkomend voordeel is dat de notaris onafhankelijk en onpartijdig is!

Leveringsakte

De koopovereenkomst is getekend, de bedenktijd voorbij en de ontbindende voorwaarden bleken niet nodig? Wacht nog even met de champagne. Want ook dan is het huis nog steeds niet uw eigendom. De woning moet namelijk nog officieel worden overgedragen. Daarvoor moet u naar de notaris. De notaris stelt de leveringsakte en eventueel de hypotheekakte (zie hypotheek) op en doet de benodigde onderzoeken bij het Kadaster. Na ondertekening van de akte(n) worden deze door de notaris ingeschreven in de Openbare Registers van het Kadaster. Iedereen kan dan zien dat u de nieuwe eigenaar bent van het huis.

Moet ik nog wat regelen als ik een huis met mijn partner koop?

Als u een huis met uw partner koopt, is het verstandig om daarover afspraken te maken in geval van echtscheiding of bij overlijden. Dit kan in een samenlevingsovereenkomst of in partnerschaps- of huwelijkse voorwaarden. Volgens de wet gaat de woning bij overlijden automatisch naar de overblijvende partner, maar dit geldt alleen voor gehuwden of geregistreerde partners. Gaat u 'gewoon' samenwonen, dan moet u daarom in een samenlevingsovereenkomst of testament laten opnemen dat de woning naar de overblijvende partner gaat, in plaats van naar uw familie.

U kunt uw samenlevingsovereenkomst, de partnerschaps- of huwelijkse voorwaarden of een testament tegelijk met de overdracht van uw woning regelen.

Meer informatie

Wilt u graag meer weten over de aankoop of verkoop van uw woning of andere registergoederen, neemt u dan vrijblijvend contact met ons op of vraag een offerte aan!

Deel deze pagina